نقشه ترامپ برای کاهش جدی صادرات نفت ایران

نقشه ترامپ برای کاهش جدی صادرات نفت ایران

یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد  این کشور قصد دارد متحدان خود را متقاعد سازد که از ماه نوامبر از واردات نفت از ایران خودداری کنند. بنا بر اعلام این مقام ارشد که نامش در خبرگزاری ها عنوان نشده بعید است که ترامپ در این موضوع برای کشوری معافیتی قائل شود.

به گفته مقام وزارت خارجه آمریکا، این کشور از هند و چین هم خواسته تا واردات نفت خود از ایران را تا چهارم ماه نوامبر(13 آبان 97) که موعد آغاز تحریم نفتی ایران است به صفر برسانند. براساس این اظهارات آمریکا در این خصوص با ترکیه و عراق هم مذاکره خواهد کرد.

این مقام وزارت خارجه تهدید کرده اگر کشورهای مورد نظر تمام واردات نفت خود از ایران را قطع نکنند مشمول تحریم های ثانویه آمریکا خواهند شد.

به نظر می رسد دونالد ترامپ برخلاف اوباما، تمایل چندانی به سیاست تدریجی برای ایجاد فشار به ایران ندارد و تلاش می کند به یکباره کشورهای آسیایی و اروپایی را از خرید نفت ایران منصرف کنند. در زمان باراک اوباما روال بدین گونه بود که هر شش ماه خریداران می بایست به میزان 20 درصد واردات نفت خود را کاهش می دادند. بر اساس این استراتژی کشور مورد نظر می توانست طی این زمان دولت دیگری را جایگزین ایران نماید. اگر  ترامپ قصد داشت این فرایند را پشت سر بگذارد می بایست تا شش ماهه اول سال 2019 صبر می کرد تا اثرات تحریم های نفتی آشکار شود. اما به نظر می رسد وی می خواهد در مدت کوتاهی تحریم ها را برگرداند تا احتمالاً به زعم خود ایران را وادار به عقب نشینی جدی در حوزه های هسته ای، برنامه دفاعی و سیاست های منطقه ای نماید.

بلومبرگ بر این اساس در گزارشی نوشته که درخواست توقف کامل خرید نفت از ایران از سوی آمریکا، نشان‌دهنده موضع سخت‌گیرانه‌تر واشنگتن در قبال ایران نسبت به سال ۲۰۱۲ است که این کشور به متحدان خود اجازه خرید محدود نفت از تهران را می‌داد.

بیشتر بخوانید:

دیپلمات اروپایی: با طرح آمریکا برای کاهش واردات نفت از ایران مخالفیم

واکنش آمریکا به درخواست معافیت اروپا از تحریم‌های ایران

ایران سومین صادرکننده بزرگ نفت اوپک است و ژاپن در کنار چین، کره جنوبی و هند از مصرف کنندگان اصلی نفت ایران محسوب می‌شود. در ادامه به برخی رایزنی های مقامات آمریکا با کشورهای مختلف اشاره شده است.

روسیه: الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه دیروز بعد از مذاکرات با ریچارد پری، وزیر انرژی و استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در واشنگتن، در پاسخ به سئوال خبرنگاران در این باره گفت: ما دارای قرارداد خرید نفت از ایران هستیم که در سال 2014 امضاء شده که در حال اجراست و به همین دلیل  وضعیت را در وهله نخست بر اساس ضوابط حقوقی ارزیابی کنیم.

ژاپن: یوشیهیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرد در حال بررسی موضوع تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. سوگا تاکید کرد که ژاپن قصد دارد به گفتگوها با آمریکا و دیگر کشورهای مرتبط ادامه دهد تا بتواند از تاثیرات نامطلوب این تحریم‌ها بر فعالیت شرکتهای ژاپنی جلوگیری کند. او از ارائه جزئیات بیشتر درباره این گفتگوها خودداری کرد و افزود که توکیو همزمان با ایران نیز در تماس است. گفته می شود شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن قرار است به ایران سفر و با روحانی، دیدار و گفت و گو کند.

هند: ایران سومین تامین‌کننده نفت هند است. در دوره تحریم‌های باراک اوباما علیه ایران در سال ۲۰۱۲، هند و ایران مجبور بودند به توافقات جایگزین از جمله مبادله کالا به کالا برسند. مقام‌های دولت هند اخیرا گفته‌اند که دهلی نو قصد دارد برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، برخی پول‌های نفتی ایران را به روپیه پرداخت کند. دیروز نیکی هیلی سفری چند روزه به هند را آغاز کرد و در دیدار با نارندرا مودی، نخست‌ وزیر هند خواستار خاتمه دادن وابستگی دهلی نو به نفت خام ایران شد.

گفته می شود دیگر کشورهایی که مقامات آمریکا رایزنی هایی را برای کاهش واردات نفت از ایران با آن داشته اند کره جنوبی و ترکیه می باشد. نیهات زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی با ارزیابی درخواست آمریکا از متحدانش برای توقف واردات نفت از ایران اعلام کرد: این درخواست آمریکا ربطی به ترکیه پیدا نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

واکنش چین به دعوت آمریکا برای تحریم‌ ایران

چرا می توانند فروش نفت ایران تحریم کنند؟

همزمان با این سیاست، دولتمردان آمریکایی در تلاش هستند تا هفته های آینده ضمن مذاکراتی با کشورهای عربی منطقه خلیج فارس زمینه هماهنگی های لازم را برای رفع کسری های احتمالی و عرضه کافی نفت به بازارها فراهم کنند. به همین دلیل گفته شده قرار است هیاتی از آمریکا در هفته آینده به منطقه سفر کنند.

به گزارش الف، ایران در دوران اجرای برجام توانست صادرات نفت خود را حدود ۱ میلیون بشکه افزایش دهد و به حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز برساند. ایران به عنوان کشوری تک محصولی که وابستگی  شدیدی بودجه سالانه آن به فروش نفت دارد تاکید ویژه به حفظ خریداران و تضمین برقراری کانال های مالی برای تجارت با خارج دارد.

به همین دلیل بود که رهبر انقلاب در دوم خرداد 1397 در دیدار با سران قوا و کارگزاران نظام تاکید داشتند که کشورهای اروپایی باید فروش کامل نفت ایران را تضمین نمایند. ایشان همچنین بیان کردند چنان چه آمریکایی‌ها توانستند به فروش نفت ضربه بزنند، اروپایی‌ها باید به‌نحو تضمین‌شده‌ای جبران کنند و نفت ایران را خریداری کنند.

بر این اساس باید منتظر ماند و مشاهد کرد که کشورهای اروپایی آیا خواهند توانست با سیاست خصمانه دولت ترامپ مقابله کنند یا خیر و پیشنهاداتی که ارائه می دهند تا چه اندازه می تواند منافع ایران را در راستای فروش نفت و پرداخت پول آن تضمین نماید. در این بین نقش کشورهایی مانند روسیه، چین، هند و ... نیز تعیین کننده می باشد که تا چه اندازه در مقابل خواسته های زیاده طلبانه ترامپ مقاومت خواهند داشت.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : پنج شنبه 7 تير 1397
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: